În situațiile în care un ansamblu format din cap tractor și remorcă sau semiremorcă este implicat într-un accident rutier, întrebarea firească este: cine răspunde pentru prejudiciile produse? Deși atât capul tractor, cât și remorca pot avea polițe RCA distincte, legislația stabilește o regulă clară în această privință.
În practica asigurărilor auto din România, există o regulă bine conturată, deși adesea trecută cu vederea: în cazul unui accident rutier în care este implicat un ansamblu format din cap tractor și remorcă, răspunderea civilă revine de obicei integral capului tractor. Chiar și atunci când defecțiunea sau cauza directă a prejudiciului se regăsește la nivelul remorcii, asigurarea obligatorie RCA a capului tractor este cea care acoperă dauna.
Ce spune legea
Potrivit art. 16 din Norma ASF nr. 20/2017, în vigoare la nivel național:
„Asigurarea RCA a remorcilor/semiremorcilor are acoperire doar dacă acestea nu sunt atașate unui vehicul tractor.”
„În cazul în care evenimentul se produce în timp ce remorca sau semiremorca este atașată vehiculului tractor, răspunderea aparține vehiculului tractor.”
Prin urmare, dacă accidentul are loc în timpul deplasării ansamblului, răspunderea aparține capului tractor, iar polița RCA emisă pentru acesta este cea care va acoperi despăgubirea, chiar dacă defecțiunea sau cauza prejudiciului provine de la remorcă.
Situații în care poate fi activată asigurarea remorcii
Polița RCA a remorcii sau semiremorcii nu este inutilă, însă acoperirea ei se aplică doar în situații în care remorca nu este atașată unui vehicul tractor — de exemplu, atunci când se află staționată și produce daune sau este manevrată separat.
În lipsa cuplării, remorca este tratată ca vehicul distinct, iar răspunderea poate reveni exclusiv acesteia, în limita condițiilor poliței proprii.
Concluzie
În dreptul românesc, în cazul accidentelor produse de ansambluri cap tractor – remorcă, răspunderea pentru prejudiciile cauzate în timpul tractării revine capului tractor, conform prevederilor legale. Asigurarea RCA a remorcii poate deveni activă doar dacă aceasta nu este atașată în momentul producerii evenimentului.
Aceasta este regula aplicabilă în mod constant în practica asigurărilor și este susținută expres de cadrul normativ.